štvrtok 7. januára 2016

Muž, ktorý sa rozprával s vtákmi.

Môj starý otec bol úžasný človek.

Ako starosta bol v obci významnou osobnosťou a pre svoju rodinu to bol úžasný človek. Vždy naivne veril v dobro druhých ľudí i keď ho stále sklamávali a ťahali dolu. A písal. Písal úprimne a krásne. Písal hocikedy, keď mu niečo napadlo a všetky jeho myšlienky boli úžasné.

Sedel som v záhrade na klátiku pod hruškou. Prírodou uveličený som sa pozrel okolo seba na hory,trávu, pobehujúce sliepky a zopár kŕmiacich sa vrabcov. Jeden vrabčiak priletel takmer ku mne, poskakoval okolo a vôbec sa nebál. Chvíľu som ho pozoroval nehýbajúc sa, no keď sa stále držal pri mne, tak som ho pozdravil : "Nazdar, vitaj!". Vrabec prestal poskakovať, pozrel na mňa a čuduj sa svete - povedal : "Ahoj, vitaj aj ty!". Otvoril som ústa, že čosi poviem no on ma v reči predbehol a vravel : " No čo pozeráš! Prišiel som za tebou, čosi ti povedať a požalovať sa na vás - ľudí. Máme veľkú krivdu od vás ľudí na náš vrabčí národ. Neni to tak dávno, čo väčšinou v každom dome chodali hydinu. Pri ich kŕmení sme sa priživili aj my, vrabčí národ. No dnes sliepky chováte málo a my takmer hladujeme. A pšenica, jačmeň aj kukurica, to je všetko pestované cez chémiu, ktorá nám škodí, hoci to navonok nevidno.  A tie vaše vzduchovky. Čo sme vám zlé urobili, keď nás nimi strieľate? Na tvojej stodole nás bolo 35. Dnes sme ôsmi. Veď sa lepšie pozri okolo seba aj na lastovičky, sýkorky a veľa iných našich príbuzných vtákov. Kam sa podeli? Pozri sa do chotára na široké polia. Kde sú jarabice, prepelice, bažanty, zajace?  Niet ich, lebo ste ich vyhubili vašou chémiou. Naše telá sú viacej vnímavé na pôsobenie chémie ako vaše. Robte s tým niečo, lebo onedlho už bude neskoro. Nás nebude a vy budete prírodu ničiť ďalej, v mene pokroku, globalizácie, civilizácie, hlavne však peňazí." Kým som sa spamätal z jeho preslovu, Čimo-vrabec bol preč aj s ostatnými siedmymi kolegami. Ostalo mi smutno a príroda, hoci krásna, ma už netešila. Zamyslel som sa nad jeho slovami a dal som mu za pravdu, že sme ničitelia prírody v mene civilizácie, no hlavne peňazí. 
Rozmýšľajte. Zamyslite sa. Hľadajte cesty.

1 komentár: